fbpx
  • contact@example.com
‘Door dit avontuur heb ik een snelcursus milieubewustzijn gekregen.’​ In gesprek met de oprichters van het circulaire initiatief Circopomp

‘Door dit avontuur heb ik een snelcursus milieubewustzijn gekregen.’​ In gesprek met de oprichters van het circulaire initiatief Circopomp

In 2050 moet Nederland compleet circulair zijn. Er bestaat geen afval meer, enkel grondstoffen die hergebruikt worden. Hoe bereiken we dit doel?

Door groot te denken en kleine stappen te zetten in keteninitiatieven. Circopomp is zo’n keteninitiatief: wij bezorgen circulatiepompen een tweede leven. Samen met groothandels, fabrikanten, installateurs en de sociale werkplaats zorgen we ervoor dat oude circulatiepompen niet verloren gaan. Zo nemen wij onze circulaire verantwoordelijkheid.

Hoe werkt dit precies? Oude circulatiepompen worden ingezameld bij groothandels en met elektrisch vervoer naar de sociale werkplaats gebracht. Daar sorteren de medewerkers de pompen en worden ze gerepareerd of naar de fabrikanten teruggestuurd voor remanufacturing. Dit brengt ons weer één stap dichter naar ons doel: een volledig circulaire economie in 2050.

Maar hoe richt je zo’n keteninitiatief op? De drijvende kracht achter Circopomp is het duo Marco Pastoor en Franjo Stakovic. In dit interview vertellen zij waarom zij besloten hun circulaire verantwoordelijkheid te nemen en welke weg zij hebben afgelegd om hier te komen. En – wellicht het belangrijkste – wat we van hen kunnen leren over de transitie naar een circulair Nederland.

Wil jij ook pompen een tweede leven geven? Lees op onze informatiepagina hoe je mee kunt doen.

Meteen een bijdrage leveren aan het verduurzamen van circulatiepompen ? Kom dan met ons in contact via het aanmeldformulier.

Om te beginnen: wat is jullie achtergrond?

Marco: ‘Mijn hele leven heb ik in de sales, marketing en product development gezeten. Eerst in de retail: Bij de toenmalige grootste radio- en televisiewinkel in Rotterdam. Radio en televisie zijn nog altijd mijn hobby, maar de verkoop bleek minder leuk dan verwacht want vond het werk veel te passief: de hele dag in de winkel staan en wachten tot klanten komen.

Vervolgens werd ik vertegenwoordiger en op pad gestuurd om kantoorproducten te verkopen, faxmachines bijvoorbeeld. Ik merkte dat ik helemaal geen verhaal had bij mijn producten en ben mij toen daarin gaan verdiepen: product development en marketing. Dat ben ik mijn hele leven blijven doen bij fabrikanten en groothandelaren.

In 2016 ben ik bij Grundfos terecht gekomen. Daar zochten ze een marketeer, en eerst dacht ik: ‘Pompen? Daar heb ik toch helemaal geen verstand van. Maar de enorm sterke merknaam en het Deense DNA van de organisatie trok me enorm aan.’

Toen ik startte was ik zo’n beetje het complete marketing team, maar heb dit snel kunnen uitbouwen tot een sterk Benelux team van gespecialiseerde marketeers per marktsegment. Maar ook met eigen trainingsfaciliteit en 2 trainers om een goed verhaal mee te geven aan klanten. Daar heb ik ook vijf jaar lang met Franjo mogen samenwerken.’

Franjo: ‘Ik ben niet iemand die goed is in afwachten. Mijn hele leven werd ik getrokken door het ondernemerschap. Dat zit in mijn DNA, al sinds ik op mijn veertiende in Nederland belandde en daar een leven op wilde gaan bouwen. Ik heb me hier toen vol op de taal en het onderwijs gestort en ging netwerken, stage lopen, noem maar op.

Ik begon met werken bij Kuipers Electronic Engineering, in de soft- en hardware. Daar begon ik mij te verdiepen in de installatiebranche – en vooral in alles wat met water te maken heeft. Na vijf jaar werd ik door Grundfos benaderd. In die tijd, 2006 was dat, vond ook een kanteling plaats binnen de branche. Leveranciers moesten steeds meer meedenken over het hele plaatje en niet meer één onderdeel leveren, maar een totaalproduct.

Tot 2020 heb ik bij Grundfos gewerkt. Daarbinnen heb ik alle lagen gezien: binnendienst, buitendienst, projecten in het buitenland… In 2015 settelde ik weer in Nederland en werd ik segment manager van Water Utility en Industrie.’

Hoe kwamen jullie op het idee om Circopomp op te richten?

Marco: ‘In 2016, toen ik startte bij Grundfos, bestond al het idee dat we ‘iets’ moesten doen met oude pompen. Een jaar later begonnen de serieuze gesprekken. Zodoende is het Take Back-programma gestart samen met de Technische Unie, eerst als één pilot in een winkel. De grootste uitdaging was de reverse logistics: hoe krijg je zo’n oude pomp weer op de goede plaats? Al die processen waren nog zo lineair als wat.

Uiteindelijk is de pilot uitgebreid naar alle vestigingen  Dat liep heel aardig, maar we kregen wel steeds dezelfde vraag van installateurs: ‘Ik bestel pompen van veel verschillende leveranciers, en nu kan ik alleen maar mijn Grundfos pomp inleveren?’

Zij hadden natuurlijk een punt. Alsof je alleen je Heinekenflesjes bij de Albert Heijn mag inleveren, en als je geluk hebt, je Amstelflesjes bij de Jumbo.

Na een aantal sessies met ketenpartners, zoals groothandels en fabrikanten, is het balletje gaan rollen. Tegen Franjo zei ik: ‘Ik geloof heilig in dit circulaire concept, we gaan er gewoon voor.’’

Franjo: ‘Tijdens een workshop van het Take Back-programma bij Grundfos viel mij op: het is een ontzettend goed verhaal, en alle partijen willen meewerken, maar niemand weet precies waar te beginnen. Hoe richt je zoiets goed in zonder dat de onderlinge belangen in het nauw komen? In dat gat zijn wij gesprongen.’

Welke persoonlijke binding hebben jullie met circulariteit? Waarom is dit belangrijk voor jullie?

Marco: ‘Om eerlijk te zijn: ik was hier nooit zo enorm mee bezig. Ik eet vlees, rij graag auto en sta niet vooraan bij de klimaatmarsen. Maar die Take Back-sessies bij Grundfos hebben mij echt de ogen geopend. Grundfos levert waanzinnig veel pompen ieder jaar, maar er kwam nooit iets terug. ‘Waar blijft dat dan?’ begon ik mij af te vragen.

Ik vroeg rond bij installateurs en die wezen op de bakken vol metaalafval waar de oude pompen belandden. Dit was zo’n enorme hoeveelheid materiaal dat ieder jaar uit de productieketen verdween, dat kon ik niet meer negeren. Ik heb sinds dit avontuur een snelcursus milieubewustheid gekregen.’

Franjo: ‘Ik denk dat groen denken in een stroomversnelling is gekomen de afgelopen jaren. Grundfos is een Scandinavisch bedrijf en zij hebben dit milieubewustzijn in hun DNA zitten. Hierop word je ook gescreend voordat je bij Grundfos wordt aangenomen. Heb je iets over voor de medemens en onze aardbol?’

Hoe ging het aantrekken van ketenpartners in zijn werk? Op welke uitdagingen stuitten jullie bij het oprichten van Circopomp?

Marco: ‘Circulariteit is een transitie waar ieder bedrijf mee worstelt. Verandering heeft altijd tijd nodig. Niet alleen een proces moet aangepast worden, maar ook de mensen zelf en de bedrijfscultuur.’

Franjo: ‘Bij een keteninitiatief komt hier nog een unieke uitdaging bij kijken: ieder bedrijf is anders. De strategie van het aantrekken van een ketenpartner was dus zeker geen one size fits all. Hoe we het wel aangepakt hebben? Door heel veel gesprekken te voeren en elke partner met veel geduld mee te nemen in ons verhaal. Zoals ik eerder al zei: geduld is niet mijn sterkste eigenschap. Dus hier heb ik zelf ook heel veel van kunnen leren.’

Hoe is het gelukt om de sociale werkplaats bij het initiatief te betrekken?

Marco: ‘Dat is een mooi verhaal, want waren we op zoek naar contacten bij sociale werkplaatsen. Mijn toenmalige buurvrouw werkt bij de sociale werkplaats Rotterdam en had  de contacten snel geregeld. Vanaf dag één werden we bij Rotterdam Inclusief met open armen ontvangen. Onze contactpersoon daar was meer business developer dan traditioneel ambtenaar. Hij zag meteen de kansen, durfde groots te denken en is met ons het proces gaan vormgeven.

Daarnaast moeten we kunnen schalen, dus we zijn ook bij andere sociale werkplaatsen gaan kijken. Maar we weten ook: we kunnen niet bij drie werkplaatsen half starten. Dus we zijn bij één plaats begonnen, in Rotterdam. Dat verloopt heel voorspoedig.’

Franjo: ‘Veel mensen die bij de sociale werkplaats belanden kunnen echt heel veel, maar hebben daar niet altijd de kans toe gekregen, bijvoorbeeld omdat ze hun werk verloren tijdens de coronacrisis. We zijn nu samen de juiste mensen op de juiste plekken aan het zetten.’

Tot slot: welke tips hebben jullie voor ondernemers die een circulair initiatief op willen zetten?

Franjo: ‘Je moet langzamer starten dan je zelf zou willen. Voor een echt circulair proces moeten alle productielagen aangehaakt zijn. Je moet dus samenwerken, en dat kost tijd. Zorg dat alle betrokkenen het verhaal begrijpen, door het desnoods tien keer aan ze te vertellen. En begin klein, want je redt het niet om de transitie in één keer breed in te zetten.

Heb je een geslaagde pilot uitgevoerd? Vergeet dan ook vooral niet om dat succes te vieren.’

Bedankt voor jullie tijd!

Wil jij je ook inzetten voor een circulair Nederland? En oude pompen een tweede leven geven? Bezoek dan de website van Circopomp en kijk hoe jij kunt meedoen!

Add a Comment

Your email address will not be published.