fbpx

.

‘Circulariteit een modewoord? Het is gewoon hartstikke concreet’

‘Circulariteit een modewoord? Het is gewoon hartstikke concreet’

Waarom belanden oude circulatiepompen eigenlijk zo vaak in de oudijzerbak?

Dat is helemaal niet nodig!

Bij Circopomp zorgen we ervoor dat deze oude pompen gered worden. Met iedere ingezamelde pomp voorkomen we verspilling van materialen.

Sommige pompen kunnen direct weer ingezet worden. Van andere pompen hergebruiken we zoveel mogelijk onderdelen.

Wij zijn een circulair keteninitiatief. Samen met groothandels, fabrikanten, installateurs en de sociale werkplaats geven we oude pompen een tweede leven. Dit kunnen we alleen samen voor elkaar krijgen.

Eén van onze partners is Technische Unie, een groothandel die circulatiepompen levert. Waarom doen zij mee? Welke tips hebben zij voor organisaties die met circulariteit willen beginnen? We vroegen het Dirk van Schie, de Product Manager New Business.

Wil jij ook pompen een tweede leven geven? Lees op onze informatiepagina hoe je mee kunt doen.

Meteen een bijdrage leveren aan het verduurzamen van circulatiepompen? Kom dan met ons in contact via het aanmeldformulier.

Welkom, Dirk. Kan je eerst iets over jezelf vertellen? Wat kenmerkt Technische Unie en wat is jouw rol hierin?

Technische Unie is een groothandel voor bouw- en installatiematerialen. Binnen Nederland zijn we hierin marktleider. Wij doen zaken met lokale installateurs, midden- en grootbedrijven en grote bouwbedrijven zoals BAM. Wij bevatten een heel breed segment van de markt: als iets technisch is, kunnen wij het leveren. Van een klein lampje tot enorme installaties.

We hebben twee lijnen in onze dienstverlening: elektriciteit en water. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan sanitair. En hier vallen ook de circulatiepompen onder.

Binnen Technische Unie ben ik product manager aan de inkoopzijde voor New Business. Wij doen de inkoop van duurzame producten, bijvoorbeeld onderdelen voor zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen voor elektrische auto’s. Daarnaast houden mijn manager en ik ons veel bezig met circulaire keteninitiatieven, zoals Circopomp.

Hoe is jullie samenwerking als ketenpartner van Circopomp tot stand gekomen?

Inmiddels is het circulaire project Take Back al twee jaar gaande. Hieruit zijn twee manieren gegroeid om pompen in te zamelen via Technische Unie.

Ten eerste werkten we met servicecentra – denk aan een soort Gamma, maar dan specifiek business-to-business. Op iedere locatie staan inzamelbakken, waar de installateurs hun oude circulatiepompen in kwijt kunnen.

Ten tweede plaatsten wij pallets op bouw- en slooplocaties bij grote projecten. Wij namen de logistiek op ons om deze pompen via een centraal overslagpunt weer terug te sturen naar Grundfos: de pompenleverancier.

Inmiddels is deze keten een stuk breder getrokken dankzij Circopomp: nu kunnen we alle merken inzamelen. De structuur om alles in te zamelen bestond voor ons al. Het enige verschil is dat er nu een andere sticker op de bakken staat!

Hoe past een initiatief als Circopomp in het duurzaamheidsbeleid van de Technische Unie?

Wij zijn steeds actiever geworden op het gebied van duurzaamheidsinitiatieven de afgelopen jaren. Goede voorbeelden zijn programma’s zoals Take Back en Circopomp, maar dit is slechts een klein deel van alles wat we doen.

Technische Unie ziet zichzelf echt als groene voorloper. Onze directie stelt steeds meer concrete KPI’s op rondom duurzaamheid en circulariteit. We zetten steeds meer circulaire producten op de website. Wij willen hét platform worden om deze producten aan te bieden.

Maar hoe weet de klant of de producten echt voldoen aan de standaarden van duurzaamheid en circulariteit? Om hier duidelijkheid in te scheppen zijn wij een circulair logo aan het ontwikkelen. Dit gaat fungeren als keurmerk zodat de klant gemakkelijker groene keuzes kan maken.

Waar zouden jullie over vijf jaar willen staan als keteninitiatief?

In de eerste plaats volgen wij natuurlijk de vaste circulaire doelen: vijftig procent circulair in 2030 en honderd procent circulair in 2050.

Eén van de tussendoelen volgen wij ook met interesse en ambitie: vanaf 2023 worden alle overheidsaanbestedingen 100 procent circulair in de markt gezet. Vaak vullen onze grote klanten zoals BAM deze aanbestedingen in. Dit betekent dat zij vanaf volgend jaar deze projecten moeten invullen met volledig circulaire producten. Technische Unie is hét platform waar zij hiervoor terecht kunnen.

Wat voor tips zou je aan andere bedrijven geven die willen starten met circulariteit?

Alles begint met gesprek. Ga zitten met de mensen binnen jouw branche en denk daarbij vooral breder dan alleen je eigen bedrijf. Je hebt de volledige keten nodig om een circulair initiatief op te zetten. Je haalt het niet in je eentje.

Als je de keten eenmaal om de tafel hebt, wat dan? Ten eerste: laat je enthousiasme blijken over circulariteit. Een belangrijk onderdeel van je overtuigingskracht zal bestaan uit het toelichten van de term ‘circulariteit’. Helaas zien velen dit nog steeds als een ‘fuzzy’ begrip of nog erger: een oppervlakkig modewoord.

En dat is zonde! Want circulariteit is verrassend concreet en tastbaar.

Bedankt voor je tijd, Dirk!

Add a Comment

Your email address will not be published.