fbpx
  • contact@example.com
MVO en duurzaam ondernemen: wat is het verschil?

MVO en duurzaam ondernemen: wat is het verschil?

Dat we de wereld beter willen achterlaten voor de toekomstige generaties, daar zijn we het inmiddels allemaal over eens. Maar hoe komen we zover?

Eén van de veelgehoorde termen binnen dit thema is MVO: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit wordt vaak verward met duurzaam ondernemen. Wat zit precies achter deze twee termen en wat is het verschil?

Wil jij je ook inzetten voor een circulair en sociaal Nederland? En oude pompen een tweede leven geven? Bezoek dan de website van Circopomp en kijk hoe jij kunt meedoen!

MVO: een balans tussen people, planet and profit

Bedrijven die zich richten op MVO zijn zich bewust van hun impact op mens en milieu. Zij vinden niet enkel winstbejag belangrijk, maar ook het toevoegen van waarde aan de samenleving. Hierbij kun je denken aan circulaire initiatieven en social return: werkgelegenheid creëren voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

MVO wordt ook wel de Triple P-benadering genoemd. Centraal voor MVO-bedrijven staat namelijk het nastreven van financiële winst (profit), met aandacht voor social return (people) en duurzaamheid (planet).

Welke elementen bevat MVO-beleid? Een bedrijf stelt hierin vast hoe omgegaan wordt met de bedrijfsprocessen die een milieu- of sociale impact hebben. Dit omvat alle processen die het bedrijf raakt, zoals ook inkooprichtlijnen en afvalbeleid.

Duurzaam ondernemen: de ecologische impact van een bedrijf

Duurzaam ondernemen en MVO worden als termen vaak door elkaar gebruikt. En daar zit wel wat in. Beide termen beschrijven bedrijven die aandacht hebben voor de ecologische gevolgen van hun bedrijfsprocessen. Maar waar duurzaam ondernemen zich enkel richt op de milieu-impact van een bedrijf, gaat MVO verder. In MVO-beleid staat namelijk ook de social return centraal.

Circopomp: MVO of duurzaam ondernemen?

We gaan in gesprek met Marco Pastoor en Franjo Stakovic, de oprichters van het keteninitiatief Circopomp. Dit initiatief zet zich in om oude circulatiepompen van de oudijzerbak te redden en maakt zich hierbij ook sociaal hard voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

Waarom hebben jullie Circopomp opgericht?

Marco: ‘In 2016, toen ik startte bij mijn vorige werkgever Grundfos, bestond het idee dat we ‘iets’ moesten doen met oude pompen. Zodoende is het Take Back-programma gestart samen met de Technische Unie, eerst als één pilot in een winkel. De grootste uitdaging was de reverse logistics: hoe krijg je zo’n oude pomp weer op de goede plaats?

Franjo: ‘Tijdens een workshop van het Take Back-programma bij Grundfos viel mij op: we hebben een ontzettend goed verhaal, en alle partijen willen meewerken: de installateurs, fabrikanten en groothandels. Maar niemand weet precies waar te beginnen. Hoe richt je zoiets goed in zonder dat de onderlinge belangen in het nauw komen? In dat gat zijn wij gesprongen.’

Hoe kijken jullie aan tegen duurzaam ondernemen en MVO?

Marco: ‘Eerlijk is eerlijk: ik stond nooit vooraan bij de klimaatmarsen. Maar die Take Back-sessies bij Grundfos hebben mij echt de ogen geopend. Grundfos levert ontzettend veel pompen ieder jaar, maar er kwam nooit iets terug. Dit was zo’n enorme hoeveelheid materiaal dat ieder jaar uit de productieketen verdween… dat kon ik niet meer negeren. In een sneltreinvaart heb ik een duurzaam bewustzijn gekregen.

Maar dit werk gaat voor ons verder dan de ecologische impact. Wij vinden de sociale winst ook erg belangrijk. Het redden van de circulatiepompen wordt gedaan door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Mijn toenmalige buurvrouw werkt bij het mensontwikkelbedrijf Rotterdam Inclusief en had de contacten snel geregeld. Vanaf dag één werden we daar met open armen ontvangen. Onze contactpersoon zag meteen de kansen die Circopomp bracht.

Franjo: ‘Veel mensen die bij de sociale werkplaats belanden kunnen ontzettend veel, maar zijn belangrijke kansen misgelopen. Bijvoorbeeld omdat ze hun werk verloren tijdens de coronacrisis. We zijn nu samen de juiste mensen op de juiste plekken aan het zetten.

Kortom, wij gaan verder dan duurzaam ondernemen. Met Circopomp zijn we maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen want onze doelen gaan verder dan circulariteit. We maken ons hard voor kwetsbaren in de samenleving.’

Add a Comment

Your email address will not be published.